Ahad, 24 Januari 2010

Kepentingan Ilmu


Kepentingan Ilmu

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.”
(Riwayat al-Bazzar)

Huraian
Pengajaran hadith :


•Ilmu menduduki darjat yang tinggi di sisi manusia dan juga di sisi Allah S.W.T. Orang yang berilmu akan dimuliakan oleh penduduk langit dan bumi sebaliknya bagi orang yang tidak berilmu.

Oleh itu setiap mukmin hendaklah berusaha mempertingkatkan kemajuan dirinya sama ada :
1.Menjadikan dirinya orang alim (berilmu) yang mengajarkan ilmunya kepada orang lain.
2.Menjadi orang yang belajar (menuntut ilmu).
3.Mendengar atau mengikuti majlis-majlis ilmu.
4.Menghormati atau mencintai salah satu atau ketiga-tiga golongan di atas dengan menurut jejak langkah mereka.

•Dengan adanya sifat-sifat yang disebutkan di atas maka kehidupan seseorang itu akan sentiasa terjamin untuk mendapat keselamatan dan kebahagiaan jasmani atau rohani kerana ia sentiasa berada dalam jagaan ilmu pengetahuan yang memimpinnya ke jalan yang benar dan memberinya kesedaran untuk memilih antara yang baik dan yang buruk.

•Manakala mereka yang tidak termasuk dalam golongan tersebut atau yang dipanggil masyarakat sebagai ‘bodoh sombong’ maka mereka adalah golongan yang bakal mendapat kebinasaan kerana mereka tidak ada pimpinan yang dengannya dapat memandu kepada kebaikan melainkan hidup terumbang ambing dan tenggelam dalam kesesatan.

*Adminsktk*...diambil dari Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ISU SEMASA DI jQAFSKTK

Minta perhatian pada semua yang hadir disini..admin ingin maklumkan blog ini belum lengkap lagi..harap maklum..sila berikan komen dan pendapat utk admin teruskan ubahsuai dalam memantapkan blog ini utk kita semua.